v

Friday, February 5, 2010

Zaman gelap

Kelmarin ada kelas Anti Infective & Cytotoxic Agent (AICA). Seperti kelas-kelas sebelumnya, Dr. Razak yang mengajar subjek ini. Kali ini kami belajar tentang ubat anti-virus yang digunakan untuk influenza termasuklah selesema burung, selesema bermusim (seosanal flu) dan selesema oink, oink (swine flu).

Hanya empat jenis ubat yang kami pelajari; amantadine, rimantadine, zanamivir dan oseltamivir atau pun tamiflu yang popular ketika pandemik H1N1 tahun lepas. Dalam kelas yang kami dipeningkan dengan mechanism of action dan segala macam sifat-sifat ubat-ubat selesema tersebut, sempat juga Dr. Razak menyingkap kembali apa yang berlaku pada tahun lepas.

Bila Dr. Razak bertanya kepada kelas apa yang terjadi kepada Amerika Syarikat setahun yang lepas, aku cuba untuk recall kembali namun gagal. Yang muncul dalam kepala ialah kemenangan Obama dalam pilihan raya presiden Amerika Syarikat bukannya the great depression kali kedua yang hampir menyebabkan Amerika collapse - jawapan kepada soalan Dr. Razak.

Sebelum berlakunya pandemik selesema babi, banyak syarikat-syarikat Amerika yang terpaksa dibail-out
oleh kerajaan untuk menyelamatkannya daripada mengalami nasib yang sama dengan Lehman Brothers Holding. Untuk mengetahui lebih lanjut, kalian boleh baca buku yang ditulis oleh seperti Paul Krugman kerana aku sendiri tidak mahir dengan ilmu ekonomi ini.

Diringkaskan cerita, beberapa bulan selepas analisis pakar ekonomi yang menyatakan ekonomi Amerika akan tumbang, muncullah wabak selesema babi yang menular ke seluruh dunia, tidak terkecuali negara kita. Di sebalik wabak yang menimpa, ada yang mengaut keuntungan. Hasil penjualan ubat-ubatan dan vaksin selesema babi seperti tamiflu, syarikat-syarikat farmaseutikal Amerika memperoleh keuntungan hasil permintaan dunia terhadap produk mereka. Keuntungan yang diperoleh mengupayakan kembali ekonomi negara tersebut dengan suntikan dana luar. Walhasil, ramai yang menyatakan wujudnya konspirasi yang berlaku di sebalik penularan wabak selesema babi ini. Wallahua'lam, hanya ALLAH yang maha mengetahui apa sebenarnya berlaku.

Mutakhir ini, jika disedari, wujud cukai baru yang diperkenalkan dan kenaikan harga barang. Banyak juga peruntukkan dipotong. Untuk kita yang selesa dengan kehidupan, tidak mungkin kita sedari ada something wrong with our economy. Tambah-tambah bila kehidupan sekarang ditampung dengan wang biasiswa.

Beberapa hari lalu, aku ada bersembang dengan seseorang beberapa perkembangan mutakhir yang berlaku. Kadang-kadang sudah tiada daya untuk mengambil tahu apa yang berlaku. Rasa mahu sahaja akal ini digunakan untuk berfikir tentang diri sahaja. Namun, entahlah, bila rasa malas mahu ambil cakna, alih-alih duit dihulurkan untuk membayar harga surat khabar untuk mengetahui peristiwa-peristiwa lokal mahupun global. Amalan yang suda terdidik sejak kecil dan bersebati dalam diri, memang susah untuk diubah bila aku bercadang membuangnya.

Ada maklumat, bulan 2 ini ialah bulan seseorang - insya' ALLAH setiap hari mesti ada laporan tentanganya di media. Bulan 3 pula ialah bulan memilih pemimpin. Sama-samalah kita nantikan. Yang pastinya, di sebalik peristiwa-peristiwa ini, ada underlying issue yang seolah-olah dialihkan perhatian daripadanya. Aku sendiri walaupun masih agak kabur dan keliru dengan ilmu ekonomi masih lagi tercerah apabila mengingati dampak kemelesetan tahun 1997. Walaupun tidak memahami apa yang berlaku kerana masih bergelar kanak-kanak ketika itu, aku tetap merasai ada kegusaran apabila menatap dan menonton media massa.

Kebimbangan negara ini akan bergerak ke zaman gelap sekali lagi sepatutnya membenihkan kegusaran terutamanya ketika berbelanja. Kegagalan untuk mendapatkan suntikan dana asing kerana ketidaktelusan sistem yang ada sekarang sepatutnya membuatkan kita berfikir di mana silapnya. Perkara yang paling penting dan memeningkan kepalaku sejak beberapa hari ini ialah, peranan apa yang boleh dimainkan individu dalam zaman genting ini. Sama-sama kita fikirkan.

2 comments:

MarMin said...

conclusion : knowledge is powerful. same2 kita menimba ilmu sebanyak yg mungkin che am. insyaallah kita akan atasi semua2 masalah yg kita hadapi ni

Ilham Nur said...

Terfikir-terfikir, siapalah encik Testing ini, hehe