v

Wednesday, February 18, 2009

Ceritera 32

Firman ALLAH (maksudnya): “(Mereka dilayani) bidadari-bidari yang cantik rupawan, bagaikan mutiara yang dipinggit dengan sebaik-baiknya.” (al-Waaqi’ah, 56:22-23). Bagi golongan muraqabun disediakan bidadari rupawan berkulit putih dengan mata yang sangat indah menawan bagaikan bercelak. Mereka cantik seperti mutiara dan permata yang indah bergemerlapan dan tidak pernah disentuh tangan. Mereka gadis suci, masih dara dan putih melepak sebagaimana yang disifatkan dalam ayat yang lain (maksudnya): Mereka (putih kekuning-kuningan) bagaikan telur yang tersimpan.” (al-Saffat, 37:49).

- Tafsir Al-Munir (Juz 27), Dr. Wahbah al-Zuhaily

Bidadari yang cantik rupawan , bagaikan mutiara yang dipinggit dengan sebaik-baiknya, itulah maksud Huurun ‘Iin seperti mana yang ditafsikan oleh Syaikh Wahbah al-Zuhaily dalam tafsirnya Tafsir al-Munir.

Beberapa ketika dahulu, timbul persolan dalam diri, mengapakah ramai muslimah yang menggunakan nickname ini. Selain Huurun I’in, nickname Nailofar juga sering juga kujumpai penggunaannya terutamanya ketika menggunakan internet. Tetapi, berbanding Huurun ‘Iin, aku tahu, penggunaan perkataan nailofar itu datangnya daripada novel Sesegar Nailofar (karangan Ustaz Zaid Akhtar).Novel yang berlatarkan bumi Jordan itu kiranya punya dampak yang istimewa kepada pembacanya sehinggakan ramai yang tertarik untuk menggunakan perkataan nailofar.

Huurun ‘Iin seperti mana yang diterangkan di atas merupakan salah satu kurnia ALLAH yang banyak kepada golongan-golongan istimewa yang berada di dalam syurga. Siapakah
golongan itu, insya’ALLAH akan kutulis nanti.

P/s: Berbicara tentang Sesegar Nailofar, teringat aku betapa semangatnya aku membeli Utusan Malaysia setiap Isnin hingga Rabu di Matrikulasi dahulu demi untuk membaca novel Ustaz Zaid Akhtar yang turut berlatarbelakangkan Jordan, Salju Sakinah. Tidak lupa juga, Nizam yang selalu turut sama setia menyendeng mengikuti novel bersiri tersebut yang kini sudah dibukukan oleh PTS.

No comments: