v

Saturday, November 7, 2009

Ceritera 258


Kawasan yang kami masuk itu, sekarang sudah dijadikan pusat latihan dan rumah pasukan polis hutan- Hulu Kinta. Hutan tebal yang kami jelajahi dulu, sudah digantikan dengan hutan rumah pangsa yang bertingkat-tingkat. Datuk dan saya terus berjalan, kalaulah datuk itu adik saya sudah pasti saya menarik tangannya pulang, saya terasa bosan berjalan dalam hutan yang tebal dan lembab, dnegan bermacam-macam bunyi burung hutan. Saya merasakan kesal mengikutnya, kalaulah saya mengikut cakap adik datuk yang menyuruh saya tinggal di rumah tentulah saya tidak mengalami kesengsaraan semacam ini.


Salah satu kenangan zaman kanak-kanakku ketika pulang ke rumah Wan dan Tok di Alor Tampang ialah membaca buku Siri Bercakap Dengan Jin karangan Tamar Jalis.

Masih segar dalam memori, aku menghabiskan beberapa buah buku tebal siri itu demi mengisi masa yang ada sewaktu berada di sana.

Dan kini, apabila dewasa, aku menemukan isi buku tersebut, di laman ini, http://tamarjalis.blogspot.com/.

Apa yang menarik, ada tempat yang menjadi latar buku seram ini cukup kukenali dan ketahui.

Contohnya, Hulu Kinta seperti perenggan di atas.

Masakan, inilah kediamanku yang kududuki sejak 1986 sehingga sekarang!

P/s: Sambung baca perenggan atas di sini http://tamarjalis.blogspot.com/2008/01/13-penunggu-hutan-hulu-kinta.html

No comments: