v

Saturday, January 17, 2009

Ceritera 7

Di zaman orang ragu berjuang,
Takut gentar ancaman musuh,
Aku tampil ke muka seorang,
Semangat bangsa yang aku asuh.


Pantun di atas merupakan cuplikan yang kuambil daripada buku karyanya ulama'-pujangga Nusantara, Buya Hamka - Kenang-Kenangan Hidup.

Pantun yang kujadikan azimat untuk terus dan terus istiqomah, insya' ALLAH berjuang dengan idealisme yang kupegang selama ini.

Mutakhir ini, ketika waktu untuk seluruh mahasiswa UIAM melantik dan memilih pemimpin (aku ulang, pemimpin) yang akan memikul amanah menduduki kerusi majlis perwakilan pelajar semakin menghampiri, aku juga turut tidak terkecuali daripada terkena bahangnya.

Bahangnya semakin terasa apabila sahabatku, saudara Ilman mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai pendirian Faciteam terhadap pilihan raya kampus yang akan berlangsung.

Sudah menjadi lumrah, setiap calon akan menggunakan setiap pengalamannya dalam memandu sesuatu organisasi untuk turut diselitkan dalam poster-poster mereka yang akan bergantungan di sekitar kawasan kampus bagi meyakinkan pengundi akan kebolehan mereka untuk memimpin.

Dan perkara ini telah kuamati dalam pilihan raya kampus tahun lepas, apabila paling sedikit, sebanyak dua orang calon (termasuk dalam kerusi yang kuundi) telah memuatkan jawatan yang telah mereka sandang dalam Faciteam dalam poster mereka.

Secara peribadi, aku tiada masalah dalam perkara ini namun apa yang menjadi masalahnya apabila ada yang cuba mengaitkan Faciteam dalam penyertaan mereka dalam pilihan raya tersebut.

Faciteam merestui mana-mana ahlinya yang ingin bertanding tetapi berdasarkan kapasiti diri sendiri dan bukanlah mewakili organisasi ini. Dalam hal ini, kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Ilman itu, aku sokong seratus peratus.

Kesimpulannya, tiada masalah kepada mana-mana calon untuk menggunakan pengalaman mereka dalam Faciteam untuk diluaskan kepada daerah yang lebih luas tanpa mengaitkan keterlibatan yang bersifat individu. Tanpa SRC pun, kami masih mampu untuk bergerak!!!

P/s :Insya' ALLAH, ada 3 program sekolah yang sedang menanti Faciteam di samping program-program latihan yang lain.

No comments: