v

Tuesday, March 1, 2011

And the Winner is...

The King's Speech sebuah filem yang digarap berdasarkan kehidupan sebenar Raja George VI yang memerintah England sekitar dekad 30-an dahulu akhirnya dinobatkan sebagai filem terbaik Anugerah Akademi ke-83.

Menariknya tentang filem ini ialah kerana mengangkat penyakit sebagai temanya. Dan ini bukan kali pertama Hollywood menjadikan penyakit sebagai asas pengkaryaan. Sebelum munculnya The King's Speech yang mengkisahkan kegagapan Raja George VI sudah ada filem-filem lain yang mendahuluinya. Ini termasuklah filem The Beautiful Mind yang aku minati. Dibintangi Russell Crowe, filem ini merupakan paparan kisah benar seorang genius ekonomi yang juga penerima Hadiah Nobel, John Forbes Nash Jr yang menghidap skizofrenia.

Selain kedua-dua buah filem yang dinyatakan di atas, filem-filem yang disenaraikan di bawah ini juga mengangkat penyakit sebagai mauduk utama. Filem-filem tersebut ialah:

1. The Three Faces of Eve (1957) - Keceleruan jati diri (dissociative identity disorder)

2. Rain Man (1988) - Autisme

3. My Left Foot (1989) - Palsi serebrum (cerebral palsy)

4. Awakenings (1990) - Encephalitis letharga

5. Lorenzo's Oil (1992) - Adrenoleukotrophy  

6. Philadelphia (1993) - AIDS

Tentunya apabila menonton filem-filem berkenaan, audiens pasti akan diusik perasaan mereka. Citra kehidupan yang dizahirkan oleh para pelakon boleh sahaja menenggelamkan untuk turut sama merasai seribu satu duka, pengharapan dan perasaan-perasaan lain yang melingkari mereka yang berjuang menentang kesakitan yang dihadapi. Sejauh mana kita mampu untuk mengambil pengajaran dan 'ibrah, terserah kepada diri masing-masing menentukannya.

Sekonyong-konyong, teringatlah aku kepada Risalah untuk Pesakit tulisan Badiuzzaman Said Nursi.

Rujukan: The Star 27 Februari

No comments: