v

Wednesday, August 4, 2010

PDF

Semester ini, saya menguruskan nota Pharmacoepidemiology & Pharmacoeconomics untuk kawan-kawan saya. Sehingga kini, sudah lima nota subjek berkenaan yang saya kendalikan.

Antara perkara yang dilakukan ialah mencetak nota berkenaan daripada soft-copy. Kelima-lima nota yang saya uruskan itu datang daripada Dr. Asrul, pensyarah jemputan dari USM. Nota-nota yang beliau ditinggalkan semuanya dalam bentuk pdf.

Setelah siap mengagihkan nota-nota berkenaan, hari ini saya mendapat pesanan untuk mengubahsuai sedikit nota berkenaan. Asalnya, setiap muka nota berkenaan mempunyai enam buah slide. Lalu saya dipesan untuk menukarkannya menjadi empat slide satu muka dan dicetak dalam bentuk landskap.
 
Untuk mencetak dalam format landskap tidak menjadi masalah, namun untuk mengubahsuai dokumen pdf menyebabkan saya menjadi musykil. Sebetulnya, bolehkah diadjust dokumen yang berbentuk pdf seperti yang dipinta?

No comments: