v

Sunday, May 17, 2009

Ceritera 102



Sepatutnya untuk sebuah novel yang memiliki kira-kira 300 halaman seperti Rimba Harapan, hanya tiga jam sahaja diperlukan untuk menghabiskannya.

Namun, tiga jam itu bertukar menjadi tiga hari disebabkan halangan-halangan dan tugasan-tugasan yang tidak dapat dielakkan.

Menatap kulit buku Rimba Harapan membuatkan aku jatuh cinta. Entah mengapa, nilai-nilai sentimental terbangkit oleh citra yang dipilih menjadi kulit novel tersebut, mungkin kerana dekatnya persekitaran dan suasana kampung dengan diriku ini.

Rimba Harapan membawa kita untuk memahami, sekurang-kurangnya zeitgeist orang-orang Melayu pada era penjajahan kolonial dahulu.

Perubahan yang dibawa oleh penjajah mengakibatkan dua cara berfikir dan bertindak oleh orang-orang Melayu ketika itu; berubah atau terus bertahan berpegang dengan nilai-nilai tradisi yang diwarisi.



Merujuk kepada dua sudut pandang yang dipamerkan dalam novel ini, memungkinkan kita untuk menilai dan memahami nilai-nilai baru yang dibawa oleh perubahan zaman pada masa ini. Untuk memahaminya, seeloknya The World is Flat tulisan Thomas L.Friedman mungkin baik untuk dihadamkan oleh semua.

No comments: