v

Monday, May 18, 2009

Ceritera 104



Kalau tidak kena gayanya, aku mungkin boleh bertukar menjadi elitis yang terpisah daripada denyut nadi masyarakat.

Sungguh dua tahun berada di menara gading ini menyebabkan aku berani berhipotesis bahawa kecenderungan untuk belakunya eklusiviti terhadap warga kampus khususnya mahasiswa akan berlaku sekiranya tiada usaha yang dilakukan bagi merapatkan atau mendekatkan golongan ini dengan masyarakat.

Tendensi kepada trend ini, daripada pandangan kasar aku, lebih melibatkan kepada mereka yang dunianya hanya terbatas kepada 3K; kuliah, katil, dan kafe.

Apabila tiadanya keterlibatan terhadap aktiviti-aktiviti yang berbentuk sarana pembangunan sosial, maka terwujudlah suatu golongan yang boleh digelar sebagai "intelekcuai".

Kaum intelekcuai ini terperuk di sebalik tembok-tembok indah universiti tanpa menyedari bahawa diri mereka juga salah satu komponen yang membentuk apa yang kita namakan sebagai masyarakat.

Kepedulian sosial yang hilang dalam diri bakal menyebabkan agenda "islah wa taghyir" tiada dalam kamus kehidupan mereka.

Natijahnya, invidualisme semakin menebal lantas melahirkan dampak yang pelbagai, semacam perpecahan pada peringkat kroniknya.

Justeru tuan, jalan mana yang mahu dipilih? Tepuk dada, tanyalah iman.

No comments: