v

Wednesday, May 6, 2009

Ceritera 95

Kehidupan tradisional orang Melayu Perak dan Pahang ada beberapa pesamaan.

Ini merupakan antara kesimpulan yang dapat kuberikan sepanjang sehari berkelana dari Kuala Lipis ke Kuantan.

Membandingkan antara orang-orang Melayu Perak yang dahulunya menghuni di sekitar tebing Sungai Perak dan kehidupan orang-orang Melayu Pahang yang menjadikan petempatan mereka berhampiran aliran Sungai Pahang menyebabkan ada beberapa aspek yang membuatkan wujudnya persamaan antara masyarakat Melayu kedua-dua negeri:

1. Makanan: Setahu aku hanya di dua negeri ini sahaja yang terkenal dengan gulai tempoyaknya.

2. Sejarah: Penentangan perjuangan menentang penjajah berlaku di sungai-sungai besar dan kawasan berhampiran yang ada di kedua-dua negeri. Datuk Maharajalela dan orang-orangnya membunuh J.W.W Birch di Sungai Perak yang mengalir di Pasir Salak manakala pejuang-pejuang Melayu Pahang seperti Mat Kilau, Dato' Bahaman dan Tok Gajah menjadikan Sungai Pahang menjadikan sebagai pusat penentangan terhadap Inggeris.

3. Dialek: Ada beberapa persamaan antara loghat Bahasa Melayu Perak dan Bahasa Melayu Inggeris seperti menyebut perkataan besar yang dibunyikan sebagai "besor".

Tiga perkara di atas merupakan antara persamaan-persamaan yang boleh aku kesan dalam kembaraku semalam dan sepanjang permastautinan aku di bumi Pahang Darul Makmur ini.

Masih banyak lagi fakta-fakta yang masih belum tersingkap untuk dicari dan diselidiki.

Semuanya menuntut kepada kesediaan seseorang untuk mencari dan mengkaji dan kemahuan ntuk mengetahui asal-usul dan tradisi sesuatu bangsa; dan aku cuba untuk menjadi sebahagian daripada golongan ini.

Jika Swettenham suatu ketika dahulu meredah hutan belantara, mudik ke hulu dan menghilir ke kuala sungai semata-mata untuk memasuki kampung-kampung Melayu bagi memahami orang Melayu dan seterusnya mengukuhkan cengkaman penjajahan Inggeris, apakah kita sendiri tidak mahu memahami diri dan bangsa kita sendiri?

Kenal budaya, fahami bangsa, sayangi nusa.

P/s: Mitos Peribumi Malas, tulisan Syed Hussein Al-Attas, ada sesiapa boleh pinjamkan kepadaku?

No comments: