v

Wednesday, December 16, 2009

Ceritera 285

Debat Facebook

Khalid Jaafar akan menjawab buku SMN al-Attas, "Tinjauan Ringkas Peri Ilmu dan Pandangan Alam", dalam "Metafizik dan Kosmopolitanisme" yang sedang ditulis

Aqil Fithri
"Tinjauan ringkas," "Preliminary statement," "general theory," dll. Persoalannya, apa anak2 murid al-Attas yang hebat buat selama ini? Saya cuba mendapatkan makalah "pandangan-alam"nya kelmarin untuk dibaca-kritis. Tapi, tiada pula edarannya.

Khalid Jaafar
Sebahagian besarnya adalah terjemahan dari tulisan-tulisan dalam bahasa Inggeris. Beliau sudah lama berhenti membaca perkembangan pemikiran semasa. Banyak pemikiran baru yang prof. itu tidak tahu

Muhammad Firdaus Zakaria
jgn lupa warwarkan edaran jawapannya..

Mohd Hilmi Ramli
Apakah yang dimaksudkan 'pemikiran baru' itu? Minta jasa baik Pak Khalid kongsikan.

Amin Ahmad
ia laksana ungkapan beliau dalam teks "Islam dan Sejarah Kebudayaan Melayu" di mana beliau mengabaikan sebahagian perkara yang beliau anggap "tidak penting"....mungkin saja pada masanya, tetapi tidak pada masa lain.

Khalid Jaafar

Pemikiran baru? Banyak sekali. Ambil sahaja tentang keadilan. Adakah al-Attas cuba menjawab "A Theory of Justice" oleh John Rawls, teori keadilan yang paling berpengaruh hari ini. Dalam metafizik Islam sendiri al-Attas sama sekali mengabaikan kajian-kajian William Chittick tentang Ibn Arabi. Bab "Peri Tanzil dan Kesatuan Agama" telah banyak dijawab oleh ramai penulis, yang terakhir sekali oleh Shah Reza-Kazemi.

Wan Rausyanfikir
Islam and Secularism dan Prolegomena adalah adikarya beliau yang definitif. Yang lain-lain itu karya awal. Al-Attas ialah seorang penulis yang sangat berhati-hati dalam memilih kata. Sudah pasti keterlambatan beliau menulis agak terbatas. Seperti saya katakan dulu Pak Khalid, baru atau lama pemikiran itu boleh dilihat dari mana akarnya. Pusing-pusing banyak sangkut pada Plato juga (bak kata Whitehead). Nantikan, Insyaallah adikarya beliau berkenaan sejarah Nusantara yang belum tersiap lagi.

Aqil Fithri
Seharusnya, anak2 murid al-Attas menjawab "teori keadilan Rawls, menangkis "pasca sekular" Habermas, menepis "teori sistem" Luhmann, menjawab "kewarganegaraan baru" Sandel, tapi alih-alih bernostalgia.

Aqil Fithri
Al-Attas hanyalah al-Attas sebelum ISTAC. Setelah ISTAC, ia banyak dirosakkan dengan bunga2 puji.

Wan Rausyanfikir

Setahu saya, kalau Rawls mungkin boleh dibaca karya Umar Kasule tentang Human Rights and Dignity (AS. Nordeen). Beliau student Al-Attas. Tentang kumpulan perennial philosophia akan dijawab oleh Prof. Wan dalam karya baru beliau nanti tentang Gerakan Nafi Ilmu. Tapi rasanya, jawapan beliau tentang peri tanzil dan kesatuan agama itu sudah definitif. Tentang Habermas, Sandel dan Luhmann masih belum dapat lihat sebarang respons. Menarik juga. Masih banyak ruang untuk dijawab balas.

Khalid Jaafar

Karya al-Attas penting tetapi malangnya gerombolan yang mendewakan beliau bertaklid dengan beberapa sikapnya yang tidak ilmiah. Pendewa-pendewa beliau mengabaikan sama sekali tentang sejarah Asia Tenggara yang ditulis oleh sarjana-sarjana seperti George Coedes. Saya peneliti Plato tetapi tidak betul kata-kata Whitehead bahawa sejarah falsafah adalah rantaian nota kaki kepada Plato. Metafizik Shankaracarya juga lebih mendalam dari metafizik Plato (lihat Reza-Kazemi). Kita tidak berlaku adil dengan al-Attas dengan bertaklid dengannya, meskipun itu yang beliau kehendakki. Perhormatan yang sebenar kepada kesarjanaan dan kefalsafahan al-Attas adalah membaca karyanya dengan kritis.

Wan Rausyanfikir
Saya berbeda pendapat berkenaan status quo Al-Attas. Produktif atau tidak penulisan beliau mutakhir ini tidak boleh kita putuskan dengan mudah dengan sekadar menganalisa kuantiti produk penulisan beliau. Yang saya tahu, beliau menulis dalam keadaan teramat cermat. Tentang student beliau, tak semua empunya kemampuan yang sama dalam semua perkara. Setakat ini, saya yakin kerangka beliau adalah yang terbaik dalam berhadapan pelbagai mehnah duniawi masani. Wallahua'lam.

Khalid Jaafar

Mereka yang meneliti karya-karaya al-Attas akan tahu bahawa ada dua al-Attas. Al-Attas pertama adalah al-Attas sebagai pentafsir dan pengikut Hamzah Fansuri. Ini adalah period inklusif sarjana itu. Al-Attas kedua adalah al-Attas sebagai pentafsir dan pengikut al-Raniri. Ini adalah al-Attas yang ekslusivis. Saya kira WM Noor mewakili fikiran al-Attas ekslusivis. Al-Attas kedua lebih merupakan seorang ahli kalam dan sifat kalam adalah eksklusivis.

Aqil Fithri
Kita harus tanya pada Wan Mohd Nor, apa tesis-nya, selain menempel dengan al-Attas?

Yelderin Mujahed

pak khalid, bertahun saya dengar pak khalid sedang menulis untuk membalas pandangan al-attas.kritik buku Islam and Secularism sudah 3 tahun saya tunggu. yang Pandangan Alam dan Peri Ilmu ini berapa tahun pula? haha

Khalid Jaafar

Saya pun ikut al-Attas, berhati-hati! Tulis buku bukan macam tulis status.

Yelderin Mujahed
ha ha..bagus bagus :D

Mohd Hilmi Ramli
Prof Al Attas dan sekolah pemikirannya tidak maksum,jd ada ruang kritikan dan kelemahan.

Tetapi,dalam kelemahan itu,sekurangnya beliau sudah menyusun 'puzzle' pandangan alam Islam yg sudah berterabur sebelum ini.Konsep dan kata2 kunci diberi penekanan kembali.Kekeliruan istilah sekurangnya diberi pentafsiran yang tepat dan tajam dalam kerangka epistemologi Islam. Beliau cermat mengungkap konsep2 penting dlm Islam.

Makanya umat Islam tidak keliru dgn istilah2 dan faham yang lahir dari rahim Barat.Berbeza dgn sesetngah orang,yg tidak cermat menggunakan istilah2 dan faham2 yg mengelirukan.Sbg contoh;istilah 'enlightement', 'renaissance', bermottokan 'cogito ergo sum' dan pelbagai lagi yg mencerminkan ke-tidakkemas-an pandangan alam Islamnya. Bahkan juga tidak krits dgn istilah2 dan faham2 yg datang dari pandangan alam Barat.

Jika mereka (pemuka berfikiran bebas) boleh kritis dgn sarjana Muslim yg menggunakan kerangka epistemologi Islam sbg sumber kefahaman,mengapa mereka tidak kritis dgn sarjana Barat yg serba maklum keliru pandangan alamnya?.

Ini permasalahan mereka yg gemar 'melekat' pd nama2 Hobermas,Lock,Kant,Popper dll. Malah kata2 mereka juga sering menjadi 'sabda' mereka.

Walhal jika KEYAKINAN mutlak sudah tertanam dalam jiwa seseorang,tidak perlu lagi tergugat dan tergugah dgn faham2 mempesonakan sarjana2 Barat. Keyakinan datang dengan ilmu yang benar dan penghormatan terhadap kedudukan sarjana Muslim.Keyakinan dlm Islam ialah haq yaqin;bukan separa yakin (syak) atau suku yakin (wahm).

Sebab itu seseorang yg jelas dan yakin pandangan alam Islamnya tidak perlu terasa terancam dengan faham2 baru yang sering ditimbulkan oleh sarjana Barat. Hal itu boleh timbul memandangkan faham mereka yang relatif dan tidak ada sumber teks yg mutlak.

Penting utk membaca karya mereka,tetapi bukan dgn rasa kagum dan yakin itu adalah karya yg terhebat dalam pandangan alam Islam.

Wallahu'alam.

Irwin Eusoff
Sounds like greek to me, probably belum sampai makam nye... Say, is ISTAC open to the public...??

Khalid Jaafar

Hilmi, apa yang kamu tulis adalah persis masalah dan penyakit yang ditanam oleh al-Attas. Bahkan pendewa al-Attas sendiri tidak membaca teks-teks klasik Islam, hanya menerima rumusan dari al-Attas. Setahu saya al-Attas sendiri tidak menghidupkan aspek tradisi iintelektual Islam yang penting, iaitu tradisi membaca teks klasik. Adakah ISTAC ada program membaca al-Shifa, Fusus, Futuhat, Faslul Makal? Tradisi pemikiran Islam adalah lebih luas dan rencam dari yang dibentangkan oleh al-Attas. Kalau mereka yang menolak Lokce, Kant, Popper, Habermas tetapi menghabiskan masa membaca Shifa, Fusus, Futuhat, Asfar Mulla Sadra mungkin saya boleh maafkan. Tetapi mereka tidak membacanya. Mereka hanya membaca al-Attas, dan pemahaman mereka terhadap teks-teks al-Attas juga terbatas. Bagaimana ingin memahami persoalan 'tragedi' yang disebut oleh beliau tanpa membaca Sophocles? Sedikit sebanyak al-Attas bertanggungjawab dalam menyemai sikap anti ilmu ini dikalangan pendewanya. Kerana sikap anti ilmu maka al-Attas tidak melahirkan sarjana berkelas global berbanding dengan Nasr. Lihat sahaja murid-murid Nasr seperti Chittick, Amin Razavi, Sachiko Murata dan banyak lagi. Satu-satunya murid al-Attas yang berwibawa global adalah Osman Bakr, itupun setelah dibimbing oleh Nasr.

Yudi Helfi Sutan Ma'rouf

@ Pak Khalid : Apakah Sayid Al Attas berpeluang menjadi Al Ghazali kedua? Sebagai mana kita ketahui, Al-Ghazali dianggap telah mencapai tingkat yang tinggi dalam dialektikanya menghadapi berbagai isu saat itu sehingga di masa sesudahnya seluruh isu dianggap sudah selesai oleh Al Ghazali..

Mohd Hilmi Ramli

Pembetulan:Saya bukan di kalangan pendewa Al Attas,ttp meletakkan kedudukan beliau sewajarnya;-).

Saya setuju tradisi ilmu membaca teks2 klasik merupakan tradisi keilmuan Islam.Bahkan bukankah di sekolah2 pondok,yg dipimpin ulama wibawa juga membaca teks2 klasik?

Saya berpandangan ISTAC bukan jawapan mutlak kpd satu pembudayaan ilmu yg sempurna.ISTAC hanya menjalankan tanggungjawab dan kuasa yg ada untuk mengisi sebahagian dpd wajah pembudayaan ilmu yg luas.

Sebab itu,peranan Pak Khalid dll sgt penting dalam menghidupkan pembudayaan ilmu yg tidak mampu diisi oleh ISTAC.Tetapi yg penting juga,setiap pembudayaan ilmu harus jelas epistemologi ilmunya,tujuannya penambahbaikan keyakinan terhadap agama,penambahbaikan terhdap akhlak kita.Pembudayaan ilmu yg serius bukan semata latihan akli sahaja.

Maulana Rumi ada berkata,'Ilmu sangat terbentang luas,ttp umur kita sgt singkat'.Jd dalam umur yg singkat,ilmu yg penting dikejar dahulu ialah ilmu yg berkaitan akidah dan iman kita.Sbb ilmu ini bekalan bertemu Rab yg Esa nanti.

Saya suka jika pembudayaan ilmu meriah di setiap lapisan masyarakat.Bahkan saya sendiri menolak sikap ilmuwan yg tidak membaca karya sarjana Barat.Jika mahu jd ilmuwan harus memahami pemikiran mereka.

Khalid Jaafar

Yudi, tidak mungkin. Baca al-Munqiz min al-Dalal, al-Ghazali menyebut dia membaca semua karya falsafah sebelum membuat sanggahan. Dan berapa banyak buku yang perlu di baca oleh al-Ghazali? Mungkin hanya beberapa ratus. Berapa tokoh falsafah yang perlu beliau teliti, mungkin hanya sepuluh, Ibn Sina, al-Farabi, al-Kindi, Aristotle, Plato, Plotinus dll. Tetapi buku falsafah moden beribu, dan tokoh-tokoh sejak Descartes, Kant hingga Russells, Rawls, Popper, Habermas, Adorno, Sartre....

Khalid Jaafar

Hilmi, kamu perlu lebih berani untuk bersikap lebih kritis terhadap al-Attas dan kekeliruan yang telah beliau semai selama 40 tahun. Kita perlu berlaku wajar dan adil kepada beliau dan kritikan mendalam adalah termasuk dalam kewajaran dan keadilan tersebut. Dan kritikan mendalam bukan bermakna kita memperlekehkan pemikiran dan kesarjanaan beliau. Pondok mengajar teks klasik? Sebutkan mana pondok yang mengajar ihya secara konsisten. Apa lagi Fusus, futuhat, Ibn Sina. Ini hanya berlaku di Iran. Tentang epistemologi, kita juga perlu kritis terhadap espistemologi Islam yang dibentangkan oleh al-Attas. Epistemologi yang beliau bentang tentu berlawanan dengan epistemologi Ibn Sina, Ibn Arabi dan Ibn Rushd dan Ibn Khaldun. Saya ulangi, pemikiran Islam jauh lebih rencam dan pelbagai dari yang dibentangkan oleh al-Attas.

Mohd Hilmi Ramli

Boleh Pak Khalid huraikan apakah kekeliruan yg dimaksudkan?

Khalid Jaafar

Hilmi, kamu kena bersabar menunggu buku saya diterbitkan.

Noor Eqbal

Salam. Bagaimana pula dengan rancangan penulisan Pak Khalid soal Jaminan Keselamatan Sejagat?

Aqil Fithri
Salah satu kekeliruan, juga ketidakadilan pada al-Attas ialah mengangkatnya sebagai "mujaddid" abad ini. Ini jelas dosa besar Wan Mohd Nor Wan Daud. Kasihan al-Attas.

Najwan Halimi

Kalau al-Attas digelar 'mujaddid', maka Wan Mohd Nor dan pendewa-pendewa lainnya nak digelar apa?

Aqil Fithri

Lihat saja projek "Epistemologi Melayu" yang digadang2 Wan Mohd Nor Wan Daud sejak masuk ATMA, UKM. Nah, setelah bertahun di sana, apa itu Epistemologi Melayu? Sampai sekarang belum ada jawapan tuntas darinya. Saya mahu wawancara tentang Islamisasi Ilmu mengelak!

Mohd Hilmi Ramli

Mungkin saudara Aqil kena huraikan 'kekeliruan' yang saudara maksudkan.

Apaka saya perlu menunggu buku seperti Pak Khalid juga?

Aqil Fithri

Ya, kena tunggu, selama buku Epistemologi Melayu Wan Mohd Nor Wan Daud belum keluar. Itu pun setelah banyak geran penyelidikan universiti dihabiskan. Bukan sahaja politikus yang membazir. Tapi, akademia juga sekali.

Mohd Hilmi Ramli

Saya boleh emelkan kkerja pembentangan Prof Wan dan Dr Khalif mengenai Kerangka Pemikiran Komprehensif Pemikiran Melayu Abad 17: Kajian Terhadap Manuskrip Durr Faraid Sheikh Nuruddn Al Raniri di UKM baru-baru ini. Sila beri emel saudara dan harap baca-kritis kertas kerja tersebut.

Aqil Fithri

Hanya kertas kerja? Berapakah jumlah wang rakyat yang dihabiskan untuk projek Epistemologi Melayu? Tak mengapa, sila email pada saya: aqilfithri@gmail.com.

Mohd Jamizal

saya rasa al-attasian dan pak khalidian ada sumbangan sendiri dalam dunia ilmu...perlu ada "tasammuh" :)

Najwan Halimi

Harimau telah bangun...langsung mengaum!

Mohd Hilmi Ramli
@Aqil: Amboi, macam ada isu2 personal sahaja;-) Ilmuwan harus kritis pada idea dan pemikiran, bukan hal2 peribadi;-)

@Jamizal: Ya tasamuh dan kritis beradab, bukan menggelar dgn gelaran yang tidak cermat spt 'dewa' dll;-). Harus juga 'ukur baju di badan' untuk saling kritis antara satu sama lain;-)

Aqil Fithri

Ya, harus kritis dengan pemikiran. Setuju! Maka, jumlah dana penyelidikan yang banyak dihabiskan hanya untuk sebuah makalah (dalam beberapa helaian?) haruslah didiamkan. Saya mohon maaf kerana menyentuh mengenai hal itu.

Mohd Hilmi Ramli
Oh, saya perlu perbetulkan hal itu (sebuah makalah). Bukankan projek itu di bawah UKM GUP (UKM-GUP-JKKBG08-06-021) sehingga Jun 2010. Btw, selamat membaca

Mohd Tarmizi Bin Hasrah
saya dimaklumkan oleh Prof. Wan dan Dr. Khalif, buku tersebut akan diterbitkan penghujung tahun hadapan. Apa pun kita tunggu.

Aqil Fithri
Terima kaseh, Tarmizi. Kalau ada buku, memang menarik. Saya juga menunggu. Banyak juga salah-sangka saya pada Prof Wan Mohd Nor Wan Daud.

Aini Bin Murni

Walau bagaimanapun, saya tetap yakin Prof. Al Attas mempunyai sumbangan besar dalam gelombang kebangkitan Islam di Malaysia...... Yang penting kita tak seharusnya TAKSUB kepada sesiapa...... Ikutilah sikap tawadduk para ulamak 4 mazhab yang tidak mendabik dada dan tidak pula menghentam sesama sendiri secara sombrono......

Khalid Jaafar

Hilmi, antara salah haluan yang dibawa oleh al-Attas adalah membuat syarahan kepada karya-karya derivatif. Ini ditaklidi oleh W M Nor. Hamzah Fansur, al-Raniri adalah penulis-penulis derivatif kepada Ibn Arabi, al-Ghazali, al-Jili, al-Ashaari dll. Untuk membangun tradisi intelektual yang besar al-Attas seharusnya membuat syarahan kepada Ibn Arabi, al-Jili, Ibn Sina, Mulla Sadra. Ini sebenarnya menjadi projek intelektual rantau ini. Jika kita sudah mesra dengan teks-teks al-Farabi, Ibn Sina, Ibn Arabi, Mulla Sadra dll maka sudah pasti tidak akan ada sikap allergic terhadap Kant, Locke, Hume, Descartes, Popper, Habermas, Ralws dll. Dunia mana yang kenal Fansuri, al-Raniri? Sikap puas hati sekadar mentafsir risalah Raniri dan Fansuri inilah yang secara langsung atau tidak langsung menimbulkan sikap panik bila mendengar nama-nama seperti Popper atau Habermas. Kalau bukan salah al-Attas maka salahkan diri kamu dan generasi kamu sendiri yang allergic untuk membaca karya selain dari karya al-Attas

Mohd Hilmi Ramli
Tradisi ulama muktabar ialah membuat syarah atas syarah. Biasanya ulama muktabar cth Al Ghazali mempunyai rantaian tradisi yg cukup panjang dan besar. Sebelum Al Ghazali, bermula dgn gurunya Juwaini Al Haramain. Tradisi ilmu dalam Islam bukan bermula dari titik kosong dan melompat2 dari satu ulama ke ulama lain.

Tradisi itu sambung sehingga ke Taftazani, Raniri, Al Falembangi dan Al Attas hari ini. Karya2 yang lahir dari rantaian tradisi ini merangkumi hal-hal yang penting dalam Islam,iaitu akidah,penekanan kpd sumber2 ilmu,soal kepimpinan dan banyak lagi. Ini yang dimaksudkan dgn pandangan alam Islam yang berperanan sbg peta pemikiran umat Islam.

Peta ini menjadi penunjuk jalan kpd pembacanya (umat Islam). Jika muslim melakukan dosa/tersesat,boleh bertaubat dgn mengikut peta itu.'Pintu' Taubat ada dalam peta tersebut.Masalahnya hari ini,ada kelompok pseduo-intelektual yg cuba merubah2 peta tersebut.

Mereka mula mempertikaikan soal teks dalam Q yang tidak mutlak. Mereka mempertikaikan kebenaran yg mutlak. Membenarkan Syariah yg liberal.membenarkan teks di hermenuetics. Itu yg menimbulkan kekeliruan hakiki kpd pembaca peta tersebut.

Tradisi Al Ghazali tradisi yang komprehensif,mengandungi prinsip penting dalam agama iaitu akidah, termasuk hal2 lain spt yg disebutkan. Nama2 spt Ibn Sina,Al Farabi,Mulla Sadra ulama yg muktabar juga. Tetapi mereka ada kedudukan tersendiri dalam tradisi ilmu Islam yang sama ada termasuk dalam rantaian tradisi panjang Al Ghhzali secara langsung/tidak.Farabi n Ibn Sina ialah produk derivatif dari Greek,Mulla Sadra tidak sama keduduknnya dgn Al Ghazali malah Raniri sekalipun.

Kita khuatir,banyak menyebut nama2 ulama muktabar tersebut,tetapi tidak meletakkan kedudukan mereka di tempat sewajarnya.

Aqil Fithri

Mengapa Mulla Sadra tak sama kedudukannya dengan Raniri?

Mohd Hilmi Ramli

Buah epal dan oren ada perbezaan n kedudukan tersendiri;-)

Aqil Fithri

Oh, macam itu. Hilmi, mahukah kita buat tugasan perbandingan. Anda bentangkan konsep "realiti" menurut keaslian pemikiran Raniri, dan saya bentangkan konsep "realiti" menurut keaslian pemikiran Sadra?


Mohd Hilmi Ramli

oh,saya dgn rendah diri masih perlu menekuni pemikiran Raniri dan syarah2 yg dibuat ttgnya.;-)

Mohammad Alinor Abdul Kadir
Pada saya, ilmuwan Muslim seluruh dunia belum melakukan perkara yang sewajarnya, perkara yang mereka sendiri gelar sebagai PengIslaman Ilmu, yang sudah berusia 40 tahun, iaitu menyaring Ilmu Semasa kedalam Falsafah Ilmu Islam. Memanglah akan ada perbezaan cara menyaring ini, tapi konsep yang sejelas ini tidak mampu ditafsirkan kerjanya sehingga ... See Morekini. Mudahnya, konsep-konsep "realiti" yang mahu dikerjakan oleh Aqil/Sadra dan Hilmi/Raniri itu mestilah dibanding dengan Realiti Einstein dan Realiti Quantum. Ini yang tak terdaya dilakukan.

Aqil Fithri
Sebab itu saya selalu kata, usaha Prof Shaharir sebenarnya lebih berbobot dan realistik berbanding al-Attas. Cuma, dia tiada pengikut sesetia seperti al-Attas, dan tiada kemudahan seperti ISTAC, serta punya kelemahan pembahasaan. Tapi, dia bukannya peduli semua itu. Akhirnya, dia boleh menulis buku tanpa dana universiti/institut sekalipun. Kini, dia berjaya tunjukkan tesis 'mujaddid' al-Attas tentang ilmu Melayu hanya dalam era Islam adalah salah sama sekali. Jadi, apa jawapan balas terhadap agenda ASASI ini? Jawapannya, "tak guna pergi pra-Islam." Hanya itu hujah balas yang saya dengar dari pendewa al-Attas.

Mohammad Alinor Abdul Kadir

Seperti yang telah saya tulis sebelum ini pada fb Aimran, saya ulangi, bahawa usaha menghasilkan produk bagi Pengislaman ilmu itulah yang sepatutnya dilakukan. Ini jugalah sanggahan yang diberikan kepada Prof Osman Bakar dan Prof Umar Kasule tentang gerakerja IIIT Malaysia, yang mahu keliling dunia mengajarkan tentang PengIslaman Ilmu tetapi tiada produknya. Kenapa menghasilkan produk ini tidak diusahakan?

Aqil Fithri

Tak dilakukan, sebab sudah selesa dengan teori (yang belum tentu betul), dan tak mahu bergerak pada praxis. Tindakan ini juga sebentuk sekularisasi ilmu: yang memisahkan pengetahuan dengan kepentingannya.

No comments: