v

Monday, February 22, 2010

Monday Blues

Seringkali ketibaan isnin disambut dengan perasaan semacam,  yang di dalam Bahasa Inggerinya lebih dikenali sebagai Monday Blues. Aku pun tidak terkecuali mengalaminya. Hampir setiap minggu, kehadiran perasaan itu dapat dirasai, tambah-tambah bila dua hari cuti sebelumnya dipenuhkan dengan berehat-rehat sahaja.

Memburukkan keadaan apabila hari isnin dijadualkan untuk menghantar tugasan-tugasan asasi seorang pelajar farmasi seperti assignment dan lab report. Selain itu, berdiri dan bercakap di depan orang ramai seperti pembentangan dalam seminar dan diskusi dalam PBL boleh juga menjadi pemangkin kepada kewujudan Monday Blues.

Isnin tetap akan wujud sampai hari kiamat. Monday Blues, Monday Red, Monday Green, Monday Purple, namakan apa sahaja, hari Isnin perlu juga dilalui. Jadi untuk hari Isnin minggu ke 12 ini, aku belajar Therapeutic Intervention in Alcoholism yang diajar oleh Dr. Wan, Sign and Symptoms of acne, dermatitis and eczema, diajar oleh Madam Zaswiza dan Anxiety and Sedative Hypnotics yang disyarahkan Dr. Razak. Selepas itu, ada pula kelas tutorial CNS yang dikendalikan oleh Dr. Wan.

Untuk sesi Therapeutic Intervention in Alcoholism aku belajar lima bahan yang digunakan untuk merawat alcoholism iaitu:

1. Disulfiram/Antabuse
2. Naltrexone
3. Acampral/Campral
4. Topiramate
5. Benzodiazepines 

Selain itu di akhir kelas, Dr. Wan ada menekankan tentang beberapa berkaitan pelajaran yang diajarnya. Beberapa isi penting yang ditekankannya yang sempat kucatat ialah:

1. Alcohol - effect, metabolism (especially role of actyldehyde dehydrogenase) and fetal alcohol syndrome.
2. Disulfiram - effect, 'hangover' and dose.

Selepas tamat kelas Dr. Wan, menyusul pula giliran Madam Zaswiza untuk mengajar. Jujurnya, pelajaran yang diajar Madam Zaswiza hari ini susah. Susah kerana terpaksa membezakan pelbagai jenis penyakit kulit yang pada umumnya hampir kelihatan sama. Perkara kedua yang menambahkan kesukaran ialah istilah-istilah dermatologikal yang perlu dikuasai. Penting untuk menguasai istilah-istilah ini untuk mengelakkan kekeliruan yang terjadi kepada sebahagian kawan-kawanku yang menyamakan Narcotics dengan Nicotine ketika peperiksaan Drug Abuse yang lalu. 

Antara istilah-istilah penting yang sempat kurakam dalam memori (terakam dalam memori sebab malas mencatat)dan dibantu dengan merujuk buku Merck's Manual ialah:

1. Atrophic skin
2. Erosion
3. Excoriation
4. Lichenification
5. Macule
6. Nodule 
7. Papule
8. Plaque
9. Pustule
10. Vesicle

Dalam banyak-banyak istilah, Papule dan Pustule, dua perkataan yang betul-betul kuingat. Papule tiada nanah, dan pastule ada nanah.

Memandangkan terlampau banyak penyakit kulit yang dipelajari, ditambah lagi dengan kesusahan untuk membezakan setiap satunya, maka tidak semuanya penyakit-penyakit kulit dalam kelas Madam Zaswiza tadi kunyatakan di bawah ini. Antara penyakit-penyakit itu ialah:

1. Atopic Dermatitis
2. Nummular Dermatitis
3. Rosacea
4. Acne

Banyak lagi yang tidak kunyatakan dalam senarai di atas, lapan atau lebih lagi penyakit-penyakit kulit yang diajarkan. Kena rujuk balik nota Madam Zaswiza dan cari buku dermatologi di perpustakaan - dua tugas selepas ini.

Rehat 30 minit selepas kelas Madam Zaswiza. Lepak di surau sambil mengulangkaji Islam Dalam Sejarah Dan Kebudayaan Melayu tulisan Prof. Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Usai rehat, kembali ke kelas menyaksikan Dr. Razak sudah sedia untuk mengajar. Dalam buku Lippincott's Illustrated Review Pharmacology, pelajaran Dr. Razak hari ini berada di bawah topik 9: Anxiolytic and Hypnotic Drugs.

5 tambahan ubat oleh Dr. Razak untuk difahami dan dikekalkan dalam kotak memori bagi sesi kali ini ialah:

1. Benzodiazepines such as diazepam
2. Barbiturates such as phenobarbital
3. Buspirone
4. Zaleplon
5. Zolpidem

Kelas terakhir untuk hari ini milik Dr. Wan. Tutorial dan revisi semua yang telah dipelajari dalam CNS sebelum ini. Meningkat adrenaline apabila mendengar gasakan soalan Dr. Wan dimangkinkan dengan ketidakbersediaan diri kerana tidak mengulangkaji. Daripada pain sehinggalah opioid analgesic, masih ada lompong-lompong yang perlu diisi dalam masa 3 minggu ini, sebelum peperiksaan akhir. Harus memburu 27.5 markah lagi untuk tidak mengulang subjek CNS dalam semester terakhir.

"Education is a journey, not a destination"

2 comments:

Shamel said...

oh, ni mcm video wednesday's wound!

Ilham Nur said...

Wednesday's wound? Mana yang samanya?