v

Tuesday, February 16, 2010

Separuh masa kedua

Setelah beberapa hari menjalani hidup ala-ala Robinson Crusoe, kehidupanku kembali menjadi seperti biasa. Pelik dan kagum apabila melihat orang yang antisosial menjalani kehidupan mereka sedangkan lima hari tanpa rakan-rakan pun sudah buatkan aku tidak keruan.

Berakhirnya cuti Tahun Baru China menandakan sepak mula perjuangan separuh masa kedua untuk semester ini. Rupa-rupanya ada lima minggu lagi sebelum peperiksaan akhir bermula. Sambil mencongak-congak keputusan peperiksaan pertengahan semester yang telah dilalui, 'enjin' harus perlu dipanaskan dan digerakkan secepat mungkin.

Lima minggu yang bakal ditempuhi bukan satu jangka masa yang lama mengambil kira beban dan jadual akademik sebagai pelajar farmasi. Tambahan pula sudah berada di tahun ketiga pengajian, period yang boleh dianggap sebagai kemuncak kesibukan, sudah tentu menuntut kosistensi dan kesungguhan untuk terus bertahan menghadapi pertarungan yang kian getir. 

Perjuangan semestinya menuntut pengorbanan. Pada saat kerinduan terhadap keluarga seringkali menggamit diri terutamanya dalam saat-saat bersendirian, demi sebuah kelangsungan, tekad harus dipasak sekukuh-kukuhnya. Telah kupateri dalam hati kalimah-kalimah ini "masuk bersama mereka, keluar pun mesti dengan mereka. Biar sekelam mana perjalanan ini, aku tetap mempercaya, ada sinar yang menanti di hujung terowong, INSYA' ALLAH.

1 comment:

Shamel said...

wah. kena betul cerita ni dgn lagu ni am. Semangat naek balik. Selamat kembali ke sekolah~