v

Monday, September 28, 2009

Ceritera 196



Ukhuwwah Islamiyyah, insya' ALLAH. Perjalanan dari Utara ke Pantai Timur baru-baru ini diambil kesempatan untuk singgah sebantar di sebuah tempat yang bermakna dan memberi kesan kepada diri.

Alang-alang mengikuti Jalan Persekutuan setelah mengambil keputusan untuk keluar daripada kesesakan Lebuhraya Utara Selatan melalui persimpangan Bidor, tercetus idea untuk melawat Darul Quran di Kuala Kubu Bharu.

Berbekalkan alasan bekas pelajar seperti yang diberikan oleh Lutfi ketika berada di pondok pengawal, aku dan teman-teman yang dalam perjalanan pulang ke UIA Kuantan mengunjungi Masjid Darul Qur'an dan tasik yang menjadi latarnya.

Menjejaki tempat itu, maka terubatlah rindu Helmi Yob dan yang lain-lain kepada tempat yang pernah menjadi saksi bergugurnya keringat dan air mata untuk menamatkan hafazan 30 juzu' Al-Qur'an.

Dan merasa jugalah Afif, Din, Solah, Ilyas dan Helmi Rahmat untuk 'masuk' DQ yang dulu sekadar dapat ditanggap melalui kata-kata yang singgah di bibir-bibir telinga semata tanpa mata menjadi hakim untuk mengadili keindahan dan ketenangan tempah yang penuh barakah ini.

Sungguh, kehadiran semula di bumi itu, aku menjadi 'segan' dan 'malu' kepada diri sendiri...

No comments: